--------   Z życia szkoły   --------

Raport z realizacji projektu ,,Zdrowo jem więcej wiem’’- etap Jesień

image007

 

 

   W drugiej dekadzie września br. Uczniowie klasy trzeciej pod opieką wychowawcy Czesławy Chwałek przystąpili do realizacji projektu ,,Zdrowo jem więcej wiem’’. Uczniowie zgodnie z obowiązującym regulaminem projektu wykonali następujące zadania:

Zadanie 1.1 Lekcja : Warzywa i owoce na co dzień i od święta.

Zadanie 1.2 Lekcja : Woda na zdrowie.

Zadanie 1.3. Konkurs : Plakat promujący przedstawienie Na straganie.

Zadanie 1.4. Konkurs : Reklama wody.

Zadanie 1.5. Forum : Eliksir życia.

Zadanie 1.6. PROMOCJA zdobytej wiedzy i podjętych działań.

Lekcja 1.1 Warzywa i owoce na co dzień i od święta.

Lekcja przeprowadzona została zgodnie z zaproponowanym w projekcie scenariuszem. Dzieci przygotowały przedstawienie według wiersza Jana Brzechwy Na straganie. Z pomocą rodziców uczniowie stworzyli stroje oraz opaski na głowy z symbolami warzyw.

Następnie dzieci przystąpiły do prezentacji ,,Owoce – Warzywa’’. Grupa podzielona była na zespoły 2-3 osobowe. W tych zespołach przydzielono im owoce i warzywa nad którymi pracowali. Na kartkach A-4 rysowali przydzielone im owoce i warzywa , a następnie dopisywali do nich zagadkę lub wierszyk. Zbierali również ważne informacje na temat ich historii, wartości odżywczych, a później przedstawili całej klasie. Wszystkie prace zebraliśmy w jedną całość i stworzyliśmy z nich Encyklopedię warzyw i owoców. Dzieci wykonały także plakaty- reklamy zachęcające do jedzenia tego owocu lub warzywa Celem lekcji było poznanie przez dzieci wartości odżywczych owoców i warzyw- jako stałego elementu diety.

Zadanie 1.2. Lekcja - Woda na zdrowie.

Celem tego zadania było uświadomienie dzieciom roli wody w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu człowieka. Wprowadzeniem do zajęć była zagadka ,która naprowadziła dzieci na temat lekcji. Następnie dzieci omówiły doświadczenie przygotowane kilka dni wcześniej ,którego wnioskiem było to, że roślinom do życia niezbędna jest czysta woda ,podobnie jak zwierzętom, aby się dobrze rozwijały. Drugim doświadczeniem było poszukiwanie wody w różnych produktach - cytryna, pomidor, jabłko , listek aloesu .   Przekrojono na pól cytrynę wyciśnięto z niej sok do talerzyka , potem przekrojono pomidora - pojawił się sok, ale było go mniej niż w cytrynie. Następnie rozkrojono jabłko widać było, że jest wilgotne ale soku ręcznie nie dało się wycisnąć. Z kolei kiedy przekrojono listek aloesu, dzieci oglądały krople wody które pojawiły się po przecięciu listka. Potem dzieci chuchały w swoje dłonie i stwierdziły że w człowieku też jest woda, bo dłonie zrobiły się wilgotne. Wysunięty został wniosek, że woda występuje w roślinach i zwierzętach, ale w różnej ilości. W zabawie edukacyjnej ” Ile jest w nas wody’’ dzieci na wyczucie zamalowały ile wody może być w organizmie niemowlaka , dziecka ,osoby dorosłej i osoby starszej. Następnie porównały swoje rysunki z planszą ,,Woda w organizmie’’. I na swoich rysunkach zaznaczyły kolorem prawidłowy poziom wody. Kolejnym punktem lekcji była pogadanka o znaczeniu wody dla organizmu człowieka. Dzieci wysnuły wniosek, że warto jeść owoce i warzywa ,które są źródłem wody dla organizmu człowieka. Pod koniec lekcji dzieci wysłuchały opowiadania ,,Choroba żaby Matyldy’’. Po czym nauczyciel podając kukiełkę żabę dzieciom uzyskiwał odpowiedzi na pytania związane z treścią opowiadania.   Podsumowaniem zajęcia było hasło ,,Pij wodę na zdrowie’’- picie wody jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Zadanie 1.3 Konkurs- Plakat promujący przedstawienie Na straganie.

Wiedzę, którą dzieci otrzymały na lekcji przeniosły na realizację zadania 1.3 .W ten sposób zostały   utrwalone zasady zdrowego stylu życia. Zespół przygotował przedstawienie na podstawie wiersza Jana Brzechwy Na straganie. Przedstawienie zaprezentowały dzieci klasie 0 ,klasie 1, klasie2. Przed premierą na korytarzu szkolnym wisiały plakaty, które zareklamowały przedstawienie.

Korzystając z twórczych pomysłów dzieci oraz z wiadomości przekazanych przez nauczyciela dzieci z pomocą rodziców wykonały plakaty, które zareklamowały przedstawienie,, Na straganie’’. Drogą głosowania odbył się wybór najlepszego plakatu. Najciekawszą pracą okazała się praca Alicji Skaczewskiej. Dzieci uznały, że przykuwa na plakacie pomysłowość wykonania , kolorystyka. Praca jest estetyczna i starannie wykonana. Wszystkie prace zostały wyeksponowane na korytarzu szkolnym ,aby informacja o przedstawieniu dotarła do wszystkich uczniów

Zadanie 1.4 Konkurs - Reklama wody.

Na kolejnej lekcji dzieci przystąpiły do następnego zadania. Tym razem należało wykonać najlepszą reklamę wody. Wytłumaczono dzieciom, że reklama ma wzbudzić zainteresowanie odbiorcy, zachęcić go do zmiany niezdrowych napojów na zdrowe czyli te przygotowane bez cukru. Uświadomiono dzieciom , że soki owocowe zawierają naturalny cukier dlatego są dużo lepsze od słodzonych. Najlepsza jednak do picia jest woda. Spośród wszystkich napojów dzieci najchętniej wybierają te słodzone . One bardzo często zastępują wodę. Są też podstawą poczęstunku przygotowywanego na wszelkie dziecięce imprezy. Uświadomiono dzieciom konieczność zmiany tego stanu rzeczy.

Korzystając z wiadomości przekazanych przez nauczyciela w czasie lekcji oraz z twórczych pomysłów dzieci z pomocą rodziców wykonały plakaty które zareklamowały wodę. Drogą głosowania odbył się wybór najlepszego plakatu. Dzieci uznały, że jest to praca Stasia Leśniowskiego. Estetyczna, starannie wykonana. Dzieci uznały, że jest bardzo pomysłowa.

Zadanie 1.5 Forum- Eliksir życia.

Rodzice aktywnie uczestniczyli w realizacji projektu. Zgodnie z wytycznymi zaproszono rodziców na zebranie klasowe , podczas którego przeprowadzono krótką 10 – minutową prelekcję na temat wpływu wody na zdrowie, na układ immunologiczny dziecka, znaczenie i wpływ wody na sprawność intelektualną u dorosłych i u dzieci. Do przygotowania prelekcji skorzystano z artykułów dostępnych na stronie www. aktywniepozdrowie.pl:

Sztuka picia wody Anna Taraszewska ( Przedstawiono informację rodzicom do czego potrzebna jest woda naszemu organizmowi . Czy wszyscy musimy wypijać minimum 1,5 l płynów dziennie. Dlaczego lepiej pić systematycznie i małymi łykami niż rzadko i jednym haustem. Rodzice dowiedzieli się też o poważnych skutkach niedoborów wody i o tym jak uchronić dziecko przed odwodnieniem.

Twoje własne H2OAnna Taraszewska ( Przekazano informację na temat wody metabolicznej. Kiedy powinniśmy pić więcej niż zazwyczaj. Dlaczego w organizmie mężczyzn jest więcej wody niż u kobiet. Zapoznano rodziców z podstawowymi informacjami na temat wewnętrznego bilasu wodnego.)

Eliksir życia – Anna Tausig ( W tym temacie rodzicom również przekazano wiele ciekawych informacji najważniejsza to ta, że wszystkie organizmy żywe łączy wspólna potrzeba – woda. Przekazano jaki związek ma jej niedobór z mózgiem , wątrobą i tyciem. Rodzice z dużym zainteresowaniem wysłuchali prelekcji. Na zakończenie spotkania zostały przekazane im materiały edukacyjne ulotki.

1.6. Promocja dobytej wiedzy i podjętych działań

Podczas realizacji projektu uczniowie klasy 3 zdobywali nową wiedzę, którą chętnie dzielili się z cała szkołą. Realizacja poszczególnych zadań miała na celu promowanie wiedzy na temat warzyw i owoców oraz wody wszystkim uczniom szkoły a także zachęcanie ich do jedzenia warzyw i owoców oraz picia wody.

W ramach kampanii promocyjnej zorganizowano dodatkowe spektakle ,, Na straganie’’. Spektakl obejrzały również przedszkolaki .Rozdano też ulotki o piciu wody rodzicom innych uczniów. Zaprezentowano również plakaty promujące przedstawienie,, Na straganie’’’ Jak też plakaty przedstawiające reklamę wody na korytarzach szkolnych aby mogli je oglądać uczniowie oraz rodzice odbierający dzieci. Uczniowie odwiedzali poszczególne klasy i zachęcali do zdrowego stylu życia – jedzenia owoców i warzyw oraz picia wody. Wręczali też przygotowane ulotki. Rodzice na zebraniu podziwiali prace plastyczne swoich dzieci oraz karty pracy. Projekt w większości realizowany był na zajęciach pozalekcyjnych i cieszył się dużym zaangażowaniem i entuzjazmem zarówno ze strony uczniów jak i rodziców.

 

Dodatkowe informacje